Проблемите с веригите за доставки са обречени да продължат

Проблемите с веригите за доставки са обречени да продължат

Десетократен ръст на разходите за транспорт от началото на пандемията притиска вноса и износа

източник: www.capital.bg
снимков материал: www.capital.bg

Затварянето на терминал на третото най-натоварено пристанище за контейнери е един от последните сигнали, че смущенията във веригите за доставки ще продължат и догодина. Това поставя под заплаха възстановяването на глобалната икономика, тъй като хроничните забавяния и повишаващите се транспортни разходи могат да оставят търсенето неудовлетворено и да повишат потребителските цени.

Поводът за частичното затваряне на китайското пристанище "Нингбо-Джоушан" миналата седмица е нова вълна на коронавируса, съобщава Financial Times. Капацитетът на пристанището е намален с 1/5. Подобен случай имаше през месец май, когато заради разпространението на ковид-19 за три седмици беше затворен терминалът "Янтян" в Шенжен, затруднявайки международните доставки.

Неизбежен скок на цените на доставките и продължаващите "тапи" на пристанищата в различни части по света се натрупват към проблемите на веригите за доставки. Те включват още кризата с полупроводници и повишаващите се цени на суровините, както и недостигът на шофьори на камиони. В тези условия търговците се запасяват за пиковия сезон за пазаруване.

Вносителите и износителите се опитват да компенсират повишените транспортни разходи, които достигат около 15 800 долара за пренасянето на 40-футов контейнер (с дължина около 13 метра) от Китай до Западното крайбрежие на САЩ - десеткратно увеличение от предпандемичните нива и с 50% повече от миналия месец по данни на Freightos.

Разривите започнаха във втората половина на миналата година, след като търсенето на стоки падна с настъпването на пандемията и превозвачите намалиха плаванията си, а потребителите, затворени в домовете си, поръчваха продукти онлайн в безпрецедентни количества.

Опитите на доставчиците да наваксат бяха затруднени от блокирането на Суецкия канал през март и затварянето на терминала "Янтян", както и от рестрикциите по границите и липсата на работници на пристанищата. Частичното затваряне на "Нингбо-Джоушан" за неопределено време е най-новият проблем, който ще задълбочи натиска върху световната логистика.

Около 350 контейнеровоза с капацитет от около 2.4 млн. 20-футови контейнера изчакват в пристанища по света според VesselsValue. Задръстването се влошава, като неизползваният капацитет на световното корабоплаване достига 4.6% от 3.5% миналия месец, показват данни на Clarksons Platou Securities.

Ларс Майкъл Дженсън, ръководител на глобалната океанска мрежа на Maersk, най-голямата група за превозване на контейнери, смята, че ситуацията не е показала следа от подобрение, откакто се е появил новият делта вариант на вируса. В това положение всяка малка спънка е достатъчна да те върне в изходна позиция, смята той.

....

Цялата статия може да прочетете тук: https://bit.ly/3DRQwis

Адрес

град София

бул. България 53, Търговски център, ет.3

моб.: +359 884 60 60 70

Facebook